mgl logo sub
  • Actueel
  • Boeken
  • Schrijver
    • Sciencefiction
    • Fantasy
    • Historisch
    • Non-fictie
  • Schrijfdocent
  • Verhalen
  • Contact
✕
mgl logo sub
✕
  • Actueel
  • Boeken
  • Schrijver
    • Sciencefiction
    • Fantasy
    • Historisch
    • Non-fictie
  • Schrijfdocent
  • Verhalen
  • Contact

Actie in fantasy

Naast schrijver en schrijfdocent ben ik ook vechtsporter. Vanaf mijn vijftiende heb ik vele verschillende krijgskunsten beoefend. Van judo tot ninjitsu (ja, echt), van middeleeuws zwaardvechten tot systema, en van jiu jitsu tot Taekwon-Do. In die laatste zelfverdedigingskunst heb ik de master-titel (sahyun in het Koreaans, 7e dan zwarte band). Ik geef les op mijn eigen school in Groningen - Sung Zang - en op centrale trainingen van de landelijke bond ITF Nederland.
 
Ik vind het leuk om mijn verschillende interesses en vaardigheden te combineren en daarom heb in 2009 een fysieke workshop Zelfverdediging tegen fantasywezens ontwikkeld. Als krijgsmeester Qu'Mar Ti-jin gaf ik in een half uur training in een serie basistechnieken, vormgegeven als een miniqueeste, waarbij orks, trollen en tovenaars verslagen moesten worden en er zelfs een draak geconfronteerd werd. Door het vertellen van het verhaal en het uitvoeren van de technieken op vechtsportkussens werden de deelnemers helemaal meegenomen in de actie. Ik gaf de workshops op onder andere fantasyfestivals als Elfia, Castlefest, Fantasiafest en in de loop der jaren heb ik ruim duizend deelnemers onderwezen in ontwijken, blokken, slaan en schoppen. Meerdere deelnemers zijn daardoor zelf een vechtsport gaan doen en er zijn zelfs zwarte banders uit voortgekomen!
 
Na publicatie van Hoe schrijf je fantasy en sciencefiction? werd ik benaderd door de website fantasy-schrijven.nl (nu alleen nog een verzamelsite voor artikelen over schrijven, toen een ambitieus platform voor online schrijfcursussen in de speculatieve genres) om een schriftelijke schrijfcursus op te stellen. Dat was een mooie gelegenheid om het onderwerp van actie in SF en fantasy op te pakken, want in mijn schrijflessen kwam ik regelmatig tegen dat auteurs wel willen schrijven over geweld, achtervolgingen, besluipingen en veldslagen, maar dat ze vaak niet zo goed weten hoe dat moet.
 
De resulterende cursus heet 'Actie in fantasy en sciencefiction' en sinds fantasy-schrijven op non-actief is gegaan zijn de rechten weer bij mij teruggekomen. Binnenkort ga ik de cursus via deze website aanbieden aan geïnteresseerde schrijvers. Maar eerst zal ik een aantal artikelen over actie schrijven publiceren, zodat je een indruk krijgt van waar de cursus zoal over gaat.

Fragment Actie schrijven

Actie is leuk, spannend en spectaculair om te lezen en om te schrijven, maar actie om de actie is uiteindelijk saai. En dat terwijl je enorm veel met actie kunt: personages ontwikkelen, de wereld uitbouwen, de plot verder helpen, latere ontwikkelingen voorbereiden.

Als voorbeeld is hier een kort fragment uit mijn verhaal ‘De vernietiging van de jiten’, gepubliceerd in Halloween Horror Verhalen. Hoofdpersoon Anjali – eens was ze een officier (jiten) in het leger van de maharaja – vecht als gladiator tegen een enorme krijger van de Kaeliki-doodscultus. Hij heeft haar bij de keel gegrepen en probeert haar te wurgen.

Training hield haar overeind, de scherpe krijgsconcentratie voorkwam paniek. Haar eigen handen vonden die van hem. Snelle, harde, eindeloos getrainde slagen met haar knokkels en duimgewrichten verzwakten zijn grip op haar keel. Ze wist zich met een ruk half af te wenden en naar adem te happen. Hij bewoog met haar mee en grommend verstevigde hij de wurggreep weer. Anjali bewoog verder opzij en hij stapte log achter haar aan. Ze wist ruimte te creëren en schopte met haar rechterscheen tegen zijn bovenbeen. Zijn bovenbeen deukte in met een luide en brosse knak. Ze voelde het in haar eigen botten. Zijn grip schoot los en hij struikelde achteruit. Anjali kuchte en snakte naar adem terwijl ze van hem weg bewoog. Met haar vingers betastte ze de plekken waar hij haar gegrepen had. Een paar krassen en bloeduitstortingen, en ze zat onder de troep van zijn handen. Haar longen leken in brand te staan en ze hoestte bloed op. Langzaam werd ze zich weer bewust van de opgewonden stemmen, het gejuich in de vechtput. Haar rang die weer gescandeerd werd.

Wat zien we hier, behalve de actie? Allereerst breng ik spanning in het verhaal door de Kaeliki haar bij de keel te laten grijpen: een erg gevaarlijke situatie. Door Anjali daar zo heftig op te laten reageren (ze doet er alles aan om los te komen, want een verwurging – zeker als de bloedtoevoer afgeknepen wordt – is levensgevaarlijk) voeg ik realisme toe. Vervolgens bouw ik aan het personage: ‘Snelle, harde, eindeloos getrainde slagen met haar knokkels en duimgewrichten’ suggereert dat Anjali een vechtexpert is. Daar ga ik nog wat op door met de volgende techniek, een low kick, die zo hard is dat ze zijn been breekt. Daarmee heb ik een plotpunt te pakken: ze schopt wel enorm hard, maar nooit eerder heeft ze daarmee een been gebroken. Verderop wordt duidelijk hoe dat toch kan. Ten slotte bouw ik aan de wereld: er zijn geheime gevechten tot de dood, waarop gewed kan worden en waar een voormalige officier tegenover een aanhanger van de doodscultus kan komen te staan.

Door niet alleen met de techniek van een gevecht bezig te zijn, kun je dus veel meer met je actiescène overbrengen. Let er dus op dat je in je actiescène verschillende aspecten van je verhaal ontwikkelt.

Schrijfoefening

Met die tip in het achterhoofd, stel je de volgende situatie voor: twee jonge geliefden proberen hun relatie stil te houden, maar de strenge vader van een van hen komt erachter. Die stuurt een huurling op de andere geliefde af en ze moeten een duel uit gaan vechten. Leef je in in een van deze vier figuren en stel je voor hoe anders elk van hen zo’n gevecht zal beleven:

  • De geliefde die moet vechten (en dat niet dagelijks doet)
  • De huurling (die zeer regelmatig vecht)
  • De geliefde die toekijkt en vreest voor het leven
  • De vader die toekijkt

Door in te zoomen op de psychische staat van je gekozen personage, haar of zijn zintuigen, emoties en technische kunde, kun je vervolgens een gevecht beschrijven waarmee je veel meer doet dan enkel actie om de actie. Het is zelfs mogelijk dat je per fragment in een ander subgenre verzeild raakt. De vechtende geliefde zal wellicht een grimdark episode meemaken, de huurling kan bijvoorbeeld in een sword & sorcery-scenario terechtkomen, terwijl de toekijkende geliefde eerder een horrorscène zal zien en de vader zich mogelijk in epische fantasy waant.

Zeker is dat je de actie heel goed kunt gebruiken om het personage vanuit wie je schrijft neer te zetten, haar of zijn blik op de wereld, hoe zij of hij omgaat met stress, adrenaline en onverwachte wendingen. Verder kun je de omgeving, gewoonten, geuren, geluiden en kleuren beschrijven, terwijl de actie voortraast.

In mijn schrijfcursus komen al dit soort aspecten - en nog veel meer - uitgebreid aan bod.

Schrijfcursus

'Actie in fantasy en sciencefiction', met als ondertitel 'Spannend, overtuigend en levensecht', is een uitgebreide handleiding voor auteurs die graag meer willen met hun actiescènes: meer realisme, meer emotie en personageontwikkeling, meer wereldbouw en het uitbouwen van de plot. De cursus telt zo'n 43.000 woorden, dus zoveel als een korte roman, en bestaat uit vijf delen:

  • Achtergronden van actieschrijven
  • Krijgskunsten en wapens
  • Geweld
  • Schrijftips
  • Research en ervaring opdoen

Elk deel bestaat uit verschillende lessen en oefeningen en als je de hele cursus doorloopt en alle opdrachten maakt, heb je behalve een heleboel nieuwe schrijfervaring ook je eigen krijgskunst bedacht en wellicht ook nieuwe wapens, technieken, personages en wie weet zelfs een nieuw verhaal of boek!

De aankomende tijd zal ik nog wat meer aandacht aan deze cursus besteden, voor ik de gehele cursus aan zal bieden. Als je vragen hebt, advies wilt of je interesse voor deze cursus wilt uitspreken, mail me dan.

Delen

Related posts

12 juni 2025

Novio Magica verhaal gratis te lezen/ luisteren


Meer
11 juni 2025

Novio Magica was fantastisch!


Meer
30 mei 2025

Novio Magica 2025


Meer
Martijn Lindeboom 2025